خشونت علیه عشاق 5

خشونت علیه منی که عاشق تو شده‌ام ماهها/سالها ست یعنی همین شعری که لقلقه ی زبان همگان شده و وااااای بر آنها اگر بفهمند دارند از چه شکنجه‌ی خشونت‌باری حرف میزنند گاهِ خواندن این یکی دو بیت.

همان بیتهایی که میگوید آمدی عاشق و خرابم کردی بعد ه دیدی حسابی جان و دلم آمیخته‌ات شد مرا گذاشتی و رفتی.

همان ها.

همان شکنجه‌ی شب و روزی که دارد همیشگی میشود انگار.


یکبار باید با باقی انگشت‌شمار عاشق باقیمانده یک کمپین بزنیم و پرچم بالا ببریم و اعتراض کنیم به اینهمه شکنجه‌گری شما خوبرویان توی طول تاریخ.

وقتی میگویم تعداد انگشت‌شمار عاشق میدانم که خنده‌ات میگیرد قطعا؛ که دور و بر همین خودت را نگاه میکنی و میبینی از درشت و کوچک از کوتاه و بلند از دل‌سپرده تا سرسپرده، خواهان به وفور داری.   اما عزیزکم باید قلبهای همگان را شکافت که دید عشق چیست و ستایش مجسمه ی زیبایی کدام. تویی که جرثومه ی متحرکِ خوبرویی و حسن و سرلیست فضائل دنیایی، قهری است که ذاتِ زیبایی‌پسندانه‌ی تمام افراد دور و نزدیکت شیفته ات شوند.

در نظربازی ما عشاق بیخبران حیرانند ولی؛ خود دلربای نامهربانت که دیده‌ای تا چه حد توی چشمهای من موج موج جریان داری همیشه؛ نه؟

مرا ز تو چاره‌ای نیست جز جنونی حادتر

فوکو یجایی توی تاریخ جنون‌ش به دیوونه شدن دن‌کیشوت اشاره میکنه و با نقل قولهایی از خود کتاب سروانتس میاره :

او در آخرین لحظه با خرد و حقیقت پیوند یافت. شوالیه ناگهان به دیوانگی خویش پی برد و این جنون در نظرش حماقت نمود. اما آیا تبدیل ناگهانی جنون به عقل چیز دیگری است جز "جنون تازه‌تری که به مغز او راه یافته"؟ این وضعیت دو پهلو همواره ممکن بود به عکس خود بدل شود و در نهایت تنها با مرگ او یکسره میشد. جنونِ از میان‌رفته به معنای مرگ قریب الوقوع است، "چیزی که در نظر ایشان نشانه ی بارز مرگ بیمار آمد، این بود که وی چنین ساده و آسان از جنون به عقل باز آمده است."
.
حالا اینی که میگه عبور یکهویی از جنون و عاقل شدن خودش یه عبور به سطح بالاتری از جنونه، منو یاد اینی میندازه که من و تو بخوایم  یکهو عاقل و محاسبه‌گر شیم و دیگه شیفته ی هم نباشیم، باشیم دو تا دوست معمولی‌ مثلا. 
بعضی چیزها درسته که از محالات نیست؛ ولی از جنون و دیوانگی بالاتری خبر میده.

حالا این که من بخوام رو عشق به تو چرتکه بندازم و بذارمش کنار از دیوانگی نشئت میگیره یا خودش باعث میشه که من دیوانه‌ترت بشم رو هنوز خودمم کشف نکردم. سئوال خوبی است برای فکر.